De motoren zijn door de milieueisen van tegenwoordig gevoelig voor inwendige vervuiling. Door het nieuwe rijden met heel vroeg schakelen zijn de luchtsnelheden in het inlaatspruitstuk erg laag, waardoor de vervuilde uilaatgassen die gerecirculeerd worden in het inlaatspruitstuk blijven plakken. Hierdoor treed vervuiling op en kan bijvoorbeeld een EGR klep blijven plakken en daardoor open blijven staan waardoor er teveel uitlaatgassen recirculeren en de motor niet meer trekt.

 

Ons advies is tank een goed merk benzine b.v. Shell, Esso enz. Wij hebben van iemand die bij Esso werkt gehoord dat de brandstof van hun maximaal 6 weken in de bulk blijft, de brandstof die na die 6 weken over is word verkocht aan de witte pomp merken.

 

Laat 1 keer per jaar door ons een reiniger in de tank gooien. Deze reiniger lost alle vervuiling in het brandstofsysteem op om te voorkomen dat u problemen gaat krijgen. De auto's met een diesel motor komen dan ook gemakkelijker door de APK met de roetmeting (minder roetuitstoot).

 

Indien u op gas rijdt zorg dan dat u minimaal 1 keer in de maand minimaal 25 km op benzine rijdt zodat de brandstof niet te oud wordt. Als de brandstof te oud wordt krijgt u hars- en gomvorming in uw brandstofsysteem. Dit is zeer lastig te verwijderen.

 

Hieronder ziet u op het linker plaatje een vervuilde EGR klep, rechts als hij handmatig gereinigd is. Een goede brandstof en een brandstofreiniger hadden dit kunnen voorkomen.

Motor vervuiling